mandag 18. juli 2011

Drittvær ute, sommerkake inne



Vi har hatt besøk av foreldrene mine et par dager nå, så da bakte jeg ei kake i går. Det regna og blåste skikkelig, så da passa det bra å kose seg inne med kake.

Jeg ser nå at de siste innlegga mine kun er om mat... Så det er tydeligvis det som opptar meg for tida. Hihi :-) I kveld skal vi forresten ha sushi fra en ny sushirestaurant her i byen. Gleder meg!

---

Her kommer oppskriften på kaken (jeg har ikke noe navn på den, så det blir dermed "Sommerkake"):


4 eggehviter
3 dl sukker
à Piskes stivt

25 ritzkjeks
1 liten boks valnøtter
1 dl peanøtter
à Alt dette knuses med kjevle i plastpose

Kjeksen/nøttene blandes med eggehvitene, og has så i rund kakeform.
Stekes på 180 grader i 30 minutter

Fyll:
Vaniljekrem
1 liten fløte piskes sammen med litt sukker

Når bunnen er kald:
Smør vaniljekrem på bunnen (jeg bruker litt over en  halv kartong ferdig vaniljekrem)
Piska krem over vaniljekremen
Bær på toppen (feks jordbær, bringebær)


Noe av det jeg liker med denne kaken at det er ei søt kake, men med salte kjeks og peanøtter i marengsbunnen. En herlig kombinasjon etter min smak. 

Lykke til om noen vil prøve seg på denne!! 

3 kommentarer:

  1. den så god ut, deler du oppskriften?
    mvh Tone ;)

    SvarSlett
  2. Det gjør jeg selvfølgelig, Tone! Jeg syns den er kjempegod om jeg skal si det selv. Legger ut oppskrifta i hovedinnlegget :-)

    SvarSlett
  3. Den ser skikkelig lekker ut. Takk for oppskriften!

    SvarSlett